Case Essilor

Essilor was, als leverancier van brillenglazen, in 2002 op zoek naar een partner die haar Uneyeted opticiens kon helpen bij het analyseren en positief beïnvloeden van het consumentengedrag.

Essilor Logo

Probleem/Uitdaging:

De markt voor de zelfstandige opticiens stond en staat hevig onder druk. De ketens (offline & online) vechten massaal om de aandacht van de brildragende consument met scherpe aanbiedingen. De vraag vanuit Essilor aan Loyalty Lab was: hoe kunnen we de consument loyaal maken aan de opticiens die aangesloten zijn bij het Uneyeted Partnerprogramma van Essilor?

Doel

De zelfstandige ondernemer helpen met het effectief, efficiënt, meetbaar en betaalbaar inzetten van (direct) marketing naar zijn eigen bestaande klantenbase.

Oplossing:

Een Consumenten Loyaliteitsprogramma voor de diverse doelgroepen binnen de optiekbranche.

Resultaat:

Een strategisch partnership tussen Essilor en Loyalty Lab waarbij de zelfstandige ondernemer de hoofdrolspeler is en ondertussen toegang heeft tot een groot scala van onderscheidende marketing diensten.

loyaleklant

Consumenten Loyaliteitsprogramma

Het Consumenten Loyaliteitsprogramma is al sinds 2003 een begrip in de optiek. Ondertussen staan we niet stil en het huidige programma is in niets meer vergelijkbaar met het programma waar we ooit mee gestart zijn. Zo’n 50% van de Uneyeted opticiens besteedt één of meerdere marketingactiviteiten uit aan Loyalty Lab. Loyale consumenten besteden meer, komen vaker terug en kosten uiteindelijk minder.

Doelstellingen van het programma:

  • Consumenten loyaler maken aan de zelfstandige opticien
  • Het verkorten van de gemiddelde draagtijd van een bril
  • De opticien toegang verschaffen tot betaalbare marketingfaciliteiten
  • Direct marketing structureren met behoud van de identiteit van de zelfstandige opticien.

Uitgangspunten van het programma:

  • De opticien bepaalt zelf welke onderdelen ingezet worden
  • Complete uitvoering van alle uit het programma voortvloeiende marketingactiviteiten
  • Alle uitingen worden verstuurd uit naam van de zelfstandige opticien met zoveel mogelijk persoonlijke kenmerken
  • Gebruik maken van een veilige database waar alle relevante gegevens in worden opgeslagen.

Na 15 jaar is het Consumenten Loyaliteitsprogramma voor Essilor nog steeds een strategisch product. Inmiddels is het programma al een aantal keren vernieuwd met de inzichten die we in de loop der jaren hebben verkregen zoals: segmenten, profilering, 100% personalisatie, omnichannel, datadriven.

Wellicht ook interessant

  • Sandra Christiaansen
    Sandra Christiaansen

Wilt je meer informatie over deze case? Dat kan!
Via welk e-mailadres mag ik contact met je opnemen?